De vorige post ging over mannen van staal en ze waren er weer!
De vorige keer hebben we de stuurboordzijde in de polyester gezet. (8 lagen!!!)
Dit keer was de bakboordzijde aan de beurt.
Echter daarnaast zijn nog veel meer zaken aangewerkt.
Zo zag het dek eruit.
De planken waren grauwig en de kit is vergaan.Na een puist schuurwerk en een eerste laag epoxy, ziet het er dan zo uit.
Al aardig wat meer kleur. Maar als je dan de deknaden dicht smeert, ziet het er nog mooier uit.
Hier overheen komt nog een epoxy glasmat en daarna nog lagen blanke lak.
Verder is de bovenkant van de stuurboord zijde ook in nieuwe lagen polyester gezet.
Precies halverwege 😉
Ook al begonnen met een eerste stap voor de ijzeren kiel.
Die is geschuurd en staat weer in de verf.
Nou ja, en als je dan toch bezig bent, moesten we ook wat aan de vierkante ramen doen. De experts die ik over mijn boot het gesproken; kenners van klassieke schepen,gruwelden stuk voor stuk van de vierkante raampjes. (naast natuurlijk het feit dat het schip een plastic fantastic, polyester schip is….)
Maar een boeier met vierkante ramen was echt not done. Nu kon het mij niet zo heel veel schelen…. Maar als iedereen er zo’n punt van maakt; verbouwen we dat gewoon. Dus de bestaande ramen dicht gemaakt. En daaroverheen een okoume plaat. Dan kunnen we dat straks uitzagen voor de ovale ramen.
Raam dicht gemaakt en verlijmd.(krijg je wel vieze handen van…. constructielijm gaat ook niet van je handen af…. met geen mogelijkheid!)
Geschuurd
En een nieuwe plaat er tegenaan. Daarbij uiteraard ook de naden dicht gezet met epoxy.
Het voordek en achterdek lagen er weliswaar in met mooie okoume platen, maar het moest nog verder versterkt en verfraaid worden.
Ik heb dus besloten om er een aantal lagen glasmat overheen te zetten. Dat vervolgens glad te trekken met plamuur en dan te schilderen.
Eerst wilde ik het zwart maken, maar bij nader inzien leek het me omwille van de “”beloopbaarheid op blote voeten in de zon” toch verstandiger om het licht grijs te doen. Overigens is het is ook ingestrooid met zand, zodat je een goed ruw oppervlak krijgt waar je niet zomaar op uitglijdt.
Pim en Myrthe zijn lekker ingepakt 😉
En na wat zweten en werken heb je dan een mooi achterdek en voordek.
Het blijft me toch altijd verbazen hoe bizar veel sterkte en stijfheid een aantal lagen glasmat toevoegt.
Hierna dit dus ook in topcoat gezet.
Daarna was het tijd voor het laatste huzarenstukje polyester werk, het was een ruime 30 graden buiten… en de polyester werd sneller hard dan je kunt zeggen; “fierljeppen in je onderbroek….” Maar als je met kleine beetjes tegelijk aanmaakte lukte het wel. (overigens heb ik wel inhibitor gehaald….maar uiteindelijk niet gebruikt.)
Vroeg in de morgen begonnen, boot eruit gereden. Hier zie je goed dat de hele stuurboordzijde in de nieuwe polyester staat.
PS. ’t was een paar maanden geleden dit….
Boot weer in de kraan gehangen. (dit keer niet de boot door de hal geslingerd….maar heel beheerst omhoog gehesen)
En daarna lekker los!
T was weer een onbehoorlijke klus…. alles plakt, alles stinkt… helemaal in de hitte…. en je verliest liters vocht…
Maar we hebben het geklaard. 😉
Joost, Pieter, Michiel en Bart onwijs bedankt!!! Het zijn bijzondere mannen die met zo’n kut klus iemand willen bijstaan, mijn dank is groot!!
Nu rammel ik nog even de bovenkant erin…. en dan hebben we een nieuwe boot gebouwd!