Dit is een post waarbij ik kan jubileren (mooi woord) over de kracht van vriendschap en mannen met een goed hart.
Op een zaterdag in maart kwamen namelijk in totaal 9 koningen me helpen met een bittere klus.
6 daarvan kwamen van ver rijden puur en alleen om me verder te helpen. Ik krijg oprecht bijna een brok in mijn keel zo cool als ik dat vind.
Let wel, deze 6 mannen stappen dus om niet, vroeg in de auto om een idioot met een veel te groot boot project te helpen.
Bikkels zijn het en ik ben ze erg dankbaar. Sowieso iedereen die me al heeft geholpen met dit project verdient een enorme pluim.
Enfin, laten we eerst eens wat foto’s bekijken.
Om te beginnen komt mijn grote vriend uit zijn stalling. Dat is nog een behoorlijke klus kan ik je vertellen. Het ding weegt geen 14 ton meer…
Maar toch nog altijd een ton of 3. En het is ook nog eens best wel een lang schip….. die 11 meter moet je toch maar manoeuvreren…
Boem is ho!!….. (nee geintje buurman! Was geen boem!!! wel bijna….)
ff de boel voorttrekken. Bob is gewoonweg een magier met zo’n karretje. Ik klooi 5 keer voordat ik een keer goed sta, maar Bob steekt 1 keer, en hopla… gaan net die banaan.
En dan naar binnen.
Past precies 😉
Paar keer vooruit, achteruit en dan rij je hem zo naar binnen.
Geef toe…. dat is toch een best behoorlijk indrukwekkend stukje boeg???
.. met bloed,zweet en tranen… maar toch wel af en toe een momentje van trots.
I made that with my own hands, dude!!!
Polyesteren doen we nu niet meer met een liter. Ik heb maar meteen grof aangepakt.
Dus hopla 2 vaten polyester. Handschoenen, bak aceton, rollertjes, maskers met koolstoffilter….
Vervolgens de boot op de grond gezet en de boot schuin gezet.
Dat ging mooi.
Het laten zakken ging nog veel mooier…. Ik wist namelijk niet dat de achterste kraan, iets langzamer gaat dan de voorste kraan….. Dus op een gegeven moment stond de voorkant op de grond, en hing de achterkant van het schip nog in de lucht….. met als gevolg dat de hele boot door de hal vloog……
Ik kan je vertellen…. dat is een indrukwekkend gezicht als 3 ton boot ineens gevaarlijk begint te zwaaien terwijl je dat niet wil….
Heb daadwerkelijk even geprobeerd om het tegen te houden… maar dat is ook vrij zinloos…. De boot kwam net voor de muur met de buurman toch tot stilstand…. Oeffff gelukje!!…. Maar goed, daarna moet de boel wel weer recht komen te staan. Dus weer even met de kraan…. Dit keer iets beter onder controle..
Fantastisch schip is het toch!
De volgende dag waren de koningen er en kon het polyester feest beginnen. Omdat dat polyesteren zo’n smerig werkje is, heb ik helaas maar weinig foto’s.
Maar gelukkig nog wel een paar voor het overzicht. We hebben de boot nu wel echt ECHT heel dik gemaakt.
De bodem was al met hele zware matten aan de binnenzijde versterkt. Daarin hebben we 2 X 400 grams matten verwerkt nog met een hele zware woven-roving combo mat ertussen. Daarna heeft de binnenzijde de verstijvingen gekregen. Dus dat is al mega dik.
Aan de buitenzijde hebben we daar 4(!) lagen tegenaan gezet. En daarna nog een keer 4 (!!!) lagen in een isoftaalzure hars.
Kortom dat is wel een goed sterk geheel, heb weinig polyester schepen gezien die zo dik zijn.
Lekker polyesterennnnnn:
Zoek de verschillen:
Verschil is goed duidelijk lijkt me.
Ik kan iedereen doe me geholpen heeft niet genoeg bedanken!! Het is echt fantastisch geworden!
En euhhh…. 14/ 15 Juni….. het vervolg…. 😉 . Dan gaat de andere kant aangepakt worden.
Zoals Thom al voor deze foto zei: Top werk!
Heel erg bedankt!