Het is zover!
Met een klein beetje weemoed en een overweldigd gelukzalig gevoel kijk ik terug op het restauratie traject: ze vaart weer!!!!
Ze heeft al meerdere proef tochten gevaren en heeft inmiddels al haar doop ceremonie gehad.
Er is veel te vertellen in deze post. We haken aan op het moment dat het schip haar eerste lagen lak terugkreeg. De motor moest er nog in en er waren nog al van aanwerk puntjes voordat ze het water in kon. We zijn begonnen met de motor:
Toen was het roer en vooral de helmstok aan de beurt.
Maar die moest wel goed om het roer heen vallen. Eerst heb ik dat geprobeerd met een beitel…. maar na een halve dag beitelen was ik nog nauwelijks opgeschoten. Gelukkig zijn er bij Bobsloepen altijd mensen die wel even kunnen helpen. Dus hopla even met de motorzaag ff rammen…. Dan schiet het meteen lekker op.
Heerlijk met grof geweld ff rammen!
Daarna hebben we ons meerdere dagen druk gemaakt op beschermbalk. Een mega zware stalen balk van 3 centimeter masstief staal. Deze moest in de ronding van het schip worden gebogen en worden vast gezet met stukken draadstaal.
Michiel is niet de kleinste en hij zat als een sardientje opgesloten in het voorste compartiment.
En toen…. was het grote moment daar…op de vroege morgen van 18 juni 2014…. 1670 dagen nadat het schip uit het water is gehaald…. gaat ze weer het water in.
There we go!
Trotse eigenaar en koning Bob van bobsloepen
Lekker een rondje varen
En weer op het droge.
Toen begon de afwerktijd: alles klaar maken voor het definitief te water laten voor de grote overtocht naar Amsterdam. Duidelijk was dat het schip nog wat te licht was qua ballast.
Verder moest de mast nog omhoog…. Dakluik was doorgezakt…. kortom nog genoeg te doen voordat we de oversteek naar Amsterdam konden wagen.
Allereerst de blokken in een dikke laag lak gezet.
De romp hebben we nog een keer stevig opgeschuurd en opnieuw in een laag topcoat gezet.
En voor de oplettende kijker….. inderdaad de mast staat omhoog.
Met wat extra laswerk.
Daarna was het tijd voor het grote moment….. de definitieve watergang….en eerste proef vaart.
Een fantastis che ervaring. Voor het eerst je eigen schip waar je 4,5 jaar aan hebt gebikkeld…in de zon, sturen.
Wat fantastisch! Alles werkte eigenlijk vrij aardig. En na verloop van tijd en gunstig weer, is besloten de grote overtocht te wagen.
Hieronder een (flink) aantal foto’s van de overtocht.
Toch een ietwat emotioneel moment…. na 1563 dagen in Genemuiden te hebben gelegen….. varen we hier op 25 Juli met haar weg uit Genemuiden richting Amsterdam.
Vele herinneringen liggen in Genemuiden. Vooral veel goede aan Bob van Bobsloepen. Wat een held! Ik vaar hier weg maar hou er een goede vriendschap aan over.
Dit is natuurlijk een goed gezicht. Dekzwabber Karel 😉 was heel fijn dat hij mee voer en later Sanne ook.
Ons eerste sluisje. Ging eigenlijk perfect.
We hebben al veel belevenissen gehad. We hebben het voor elkaar gekregen om een platbodem met een diepte van 50 centimeter op haar eerste tocht, ram vast te varen… De hoogte van de mast was ook mega spannend… Op de pijlschalen stond aangegeven 12,60… mijn mast is 12,60…. was dus behoorlijk krap…..
En de waterplanten op het IJsselmeer hebben we ook al van dichtbij ontmoet…. De motor begon opeens zwarte rook te proesten en maakte minder toeren…Dus snel vol achteruit geslagen en direct de vaargeul weer opgezocht…
Het is allemaal niet wereldschokkend… maar toch spannend als het je eerste keer varen is….met een zelf gebouwd schip…
Onderweg kwamen we heel veel mensen tegen. Echt heel gaaf! Mijn ouders kwamen we onderweg tegen, in Huizen de schoon familie. Bob heeft nog bij Zeewolde staan zwaaien… maar ik was te druk met het schip bezig… helemaal gemist…En uiteindelijk kwamen we op het IJsselmeer een grote man in een klein bootje tegen…
Hier liggen we voor het eerst in de Oranje sluizen.
Toen voeren we nog langs Martine en Bart….. en dan…. na 2 dagen varen….. na 4,5 jaar klussen…..is het zover!
Ik vaar met mijn zelf gebouwde schip Amsterdam in!
Ook echt een fantastisch moment!!
Sindsdien hebben we een goed aantal proefvaarten gemaakt om tuigage te testen zwaarden te proberen…. En uiteraard komt er een behoorlijke lijst met aandachtspunten uit….Maar dat is uiteindelijk ook vooral goed nieuws. Daarmee kunnen we als ze zo weer op de kant gaat, gericht klussen.
hieronder een aantal foto’s van de proefvaarten.
Ze heeft al onder vol tuig gevaren. Er moet dan nog wel het een en ander aan getrimd worden. Maar het vaart fantastisch!!
En toen…… Toen was er de doop!
Fantastisch georganiseerd door de dames van bbjolie ging er een fles champagne tegen de boeg. WAT EEN FEEST!!! Echt fantastisch, een heel warm bad.
Ik was geraakt door het aantal mensen wat de moeite had genomen om bij mijn doop te zijn! Ik ben eenieder heel erg dankbaar voor hun support! Ik vond het ook echt heel erg leuk om mijn werk aan iedereen te laten zien. Van Groningen tot Maassluis. Er zijn mensen echt van ver gekomen om het schip een behouden vaart te wensen. Dus onder de klanken van een accordion en de zoete geur van Beerenburg…. Ging de fles er tegenaan. Woorden schieten me te kort om mijn blijdschap en dankbaarheid voldoende te verwoorden.
Maar blij en dankbaar, dat ben ik!
Dit is ook een mooi moment. Erik aan het helmhout van Karel de Stigter.
Wat een gave dag!